Перейти до вмісту

НОВА АВТОРСЬКА РОЗРОБКА ВИКЛАДАЧІВ КАФЕДРИ
ПСИХОЛОГІЇ ТА ПЕДАГОГІКИ ДЛЯ СІМЕЙНИХ ПСИХОЛОГІВ

Державна організація «Український національний офіс інтелектуальної власності та інновацій» 29.05.2023 р. прийняла рішення про реєстрацію авторського права на психологічну методику «Діагностика патологізуючих сімейних ролей» (ДПСР), яку розробили й апробували викладачі кафедри психології та педагогіки Євген Потапчук і Дарія Карпова. Метою цієї методики є визначення схильності членів сім’ї до деструктивних моделей поведінки, що породжують сімейні конфлікти, негативний морально-психологічний клімат в сім’ї, а також можуть здійснювати прямий чи опосередкований психотравмуючий вплив на психічне здоров’я членів сім’ї.

Методика ДПСР відображає 55 найбільш розповсюджених патологізуючих сімейних ролей. Оцінка моделей поведінки (своїх чи свого шлюбного партнера), що здатні викликати дисгармонію сімейного життя, сприяти виникненню сімейних конфліктів і психологічних травм, проводиться за п’ятибальною шкалою (від «5» – модель поведінки виявляється постійно (наявна завжди) до «1» – модель поведінки ніколи (ні за яких обставин) не виявляється).

За результатами психологічної діагностики з’ясовується наявність у членів сім’ї патологізуючих сімейних ролей за такими групами:

а. патологізуючі сімейні ролі, що відображають байдуже, зверхнє, зневажливе, корисливе ставлення особи до членів сім’ї;

б. патологізуючі сімейні ролі, що відображають слабкість, залежність особи від шлюбного партнера та інших членів сім’ї;

в. патологізуючі сімейні ролі, що відображають схильність члена сім’ї до аморальної поведінки;

г. патологізуючі сімейні ролі, що детерміновані індивідуально-психологічною своєрідністю особи;

д. патологізуючі сімейні ролі, що детерміновані певною фізіологічною, психічною залежністю особи.

Варто зазначити, що застосування ДПСР допомагає психологу ефективно ідентифікувати психологічні проблеми у сфері сімейних стосунків, виявляти деструктивні моделі поведінки членів сім’ї та правильно обирати стратегію консультативної роботи з ними. Крім того, ця методика дозволяє подружжю: усвідомити перелік та суть патологізуючих сімейних ролей, що здатні викликати дисгармонію сімейного життя, сприяти виникненню сімейних конфліктів і психологічних травм.

Розробку доцільно застосовувати для: розвитку уявлення особистості про перелік патологізуючих сімейних ролей і розуміння того, які причини їх породжують; самооцінки та самоусвідомлення учасником психологічного опитування (респондентом) своєї моделі шлюбної поведінки в контексті можливих виявів патологізуючих сімейних ролей ;оцінки та усвідомлення учасником психологічного опитування (респондентом) можливих виявів патологізуючих сімейних ролей шлюбним партнером.

Авторська розробка буде корисною і для вивчення здобувачами вищої освіти (спеціальності 053 «Психологія») навчальних дисциплін «Робота психолога з сім’єю», «Кризове сімейне консультування», «Теорія та практика сімейного консультування» та ін.

Загалом доречно підкреслити, що це результат багаторічних досліджень представників наукової школи «Психологічні засади підготовки молоді до сімейного життя», яка функціонує при кафедрі психології та педагогіки з 2012 року.

Кафедра психології та педагогіки