Перейти до вмісту

Комар Таїсія Василівна

доктор психологічних наук, професор, завідувач кафедри психології та педагогіки Хмельницького національного університету

e-mail:  komartayisiya@gmail.com

komart@khmnu.edu.ua

Профілі:

Забезпечує викладання курсів: «Загальна психологія», «Психологія особистості», «Основи психологічного консультування», «Теорія та практика збереження психічного здоров’я», «Методика викладання психології», «Педагогіка та психологія вищої школи»,  «Соціально-психологічний супровід осіб у складних життєвих обставинах»; керує написанням кваліфікаційних робіт, а також різними видами навчальних практик здобувачів.

Освіта:

У 1991 році закінчила Київський державний педагогічний інститут ім. О. М. Горького, спеціальність – педагогіка і психологія (шкільна), кваліфікація – викладач-дослідник з педагогіки та психології.

З 1991 року до 1995 року. працювала асистентом викладача кафедри психології Кам’янець-Подільського педагогічного інституту ім. В. П. Затонського.

З 1995. до 1999 року обіймала посади викладача кафедри педагогіки та психології й психолога Хмельницького педагогічного училища (пізніше Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії).

З 1999 року по 2003 рік навчалася в аспірантурі Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України, м. Київ.

У період 2003 року керувала Психологічною службою Академії муніципального управління (м. Київ) та працювала доцентом кафедри психології цього навчального закладу.

У 2003 році успішно захистила дисертацію на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук на тему «Особистісна рефлексія як чинник соціального становлення підлітків» у спеціалізованій Вченій раді Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України (м. Київ) за спеціальністю 19.00.07 – Педагогічна та вікова психологія.

З 2004р. по теперішній час обіймала посади доцента та професора кафедри психології та педагогіки Хмельницького національного університету.

У 2007 році рішенням Атестаційної колегії Міністерства освіти і науки України присвоєно вчене звання доцента кафедри педагогіки та психології.

У 2018 році успішно захистила дисертацію на здобуття наукового ступеня доктора психологічних наук на тему «Соціально-психологічні основи професійної зрілості фахівців соціономічного профілю» у спеціалізованій Вченій раді Д 29.051.11 Східноукраїнського національного університету ім. В. Даля МОН України за спеціальністю 19.00.05 – Соціальна психологія; психологія соціальної роботи.

У 2021 році на підставі рішення атестаційної колегії МОН України присвоєно вчене звання професора кафедри психології та педагогіки (АП № 003580 від 30.11.2021р.).

Професійна діяльність:

  • Трудову діяльність розпочала у 1991 році.
  • Стаж науково-педагогічної роботи: 33 рік.

Сфера наукових зацікавлень: педагогічна та вікова психологія; психологія соціальної роботи; професійна зрілість фахівця соціономічного профілю; особистісна рефлексія майбутніх психологів; психічне та психологічне здоров’я; самозбереження здоров’я студентів; здоров’язберігаючі програми тощо.

Відомості про підвищення кваліфікації:

  • Підвищення кваліфікації за програмою «In search of truth and humanity on the age of war» – Leszczyńskie Center of Positive Psychotherapy (LCPP), Centre of Positive Psychotherapy in Katowice (KCPP) у співпраці з International Medical Corps (США), 21.08.2022 р. – 26.08.2022 р. Сертифікат.
  • Стажування в Житомирському державному університеті імені Івана Франка, тема «Використання новітніх технологій, методів та засобів у навчально-методичній та науковій діяльності», 20.10.2021 р. – 20.01.2022 р. в обсязі 180 год. Наказ № 274-КП, від 18.10.2021 р., сертифікат ВО № 0214.
  • Підвищення кваліфікації за програмою «Розвиток професійних компетентностей», 10.01 – 31.01.2022 р. в обсязі 30 год. Наказ № 331-КП, від 10.12.2021 р.
  • School of Social and Behavioural Sciences, Glasgow, Scotland, 15.12.2020 – 05.02.2021, for the International program in Psychology «Methodology for interdisciplinary research in the social and behavioral sciences» (ECTS credits:4,8), Certification No.: SBS/22/19UA.

Громадська діяльність:

  • Член ГО «Українська асоціація сімейних психологів», сертифікат № НХ-03, від 10.06.2019 р.
  • Участь у професійному об’єднанні психологів-консультантів за Позитум-підходом, сертифікат № 105-БК-ХМ-2015.

Наукова та науково-педагогічна діяльність:

  • 1 одноосібна монографія та 8 колективних монографій:
    • Комар T.В. Становлення професійної зрілості фахівця соціономічного профілю : [монографія]. Вінниця : ТОВ фірма «Планер», 2016. 401 с.
    • Komar T. Overcoming communication barriers in teacher interaction with students. Interdisciplinary integration of science in technology, education and economy : [monograph]. Edited by J. Shalapko, B. Żóltowski. Bydgoszcz – Poland, 2013. S. 82-87.
    • Komar T. Socio-psychological conditions of future specialistsʼ professional maturity formation in occupations of socionomy type. Study of problems in modern science : new technologies in engineering, advanced management, efficiency of social institutions : [monograph] // Edited by Y. Shalapko, Z. Wyszkowska, J. Musial, O. Paraska. Bydgoszcz – Poland, 2015. S. 703-714.
    • Комар Т.В., Руденок А.І., Ігумнова О.Б. Соціально-психологічні засади особистісно-професійного становлення майбутнього фахівця соціономічного профілю : аксіологічний аспект. Теоретичні та методичні аспекти соціальної діяльності : монографія / відп. ред. Л.О. Данильчук, Л.І. Романовська. Хмельницький : ФОП Цюпак А. А., 2020. Т.2. С. 134-175.
    • Комар Т., Афанасенко В. Науково-психологічні засади освітньої практики творчого самоздійснення особистості. Теорія та практика формування особистості як суб‘єкта самотворення і самозбереження : монографія. Хмельницький : ФОП Цюпак А.А., 2021. С. 260-297.
    • Varhata, O., Komar, T., Afanasenko, V., Kuleshova, O., Mikheieva, L. «Soft skills» as an important condition for self-creation of the personality of socionomic professions specialists : theory and practice : monograph. Poland, 2023. 216 p. ISBN 979-8-88955-769-2 DOI 10.36074/ssicspspstp-monograph.2023
    • Завацька Н.Є., Ахтирська Ю.І., Комар Т.В., Завацький В.Ю., Бурлакова І.А., Жигаренко І.Є. Соціально-психологічні особливості саморегуляції молоді у конфліктних ситуаціях міжособистісної взаємодії : монографія / За наук. ред. Н.Є. Завацької, Ю.І. Ахтирської. К. : ПВТП «LAT&K», 2023. 180 с. ISBN 978-617-7699-26-1
    • Блискун О.О., Завацька Н.Є., Тоба М.В., Комар Т.В., Лукашов О.О. Соціально-психологічні основи реінтеграції молоді в умовах трансформаційного соціуму : монографія / за наук. ред. О.О. Блискун, Н.Є. Завацької. К. : ПВТП «LAT&K», 2023. 295 с. ISBN 978-617-7699-27-8
    • Гоян І.М., Завацька Н.Є., Комар Т.В., Завацький В.Ю., Лукашов О.О. Соціально-психологічні засади самоорганізації молоді в період суспільних трансформацій : [монографія] / За наук ред. І.М. Гояна, Н.Є. Завацької. К. : ПВТП «LAT&K», 2023. 284 с. ISBN 978-617-7699-28-5
  • 1 навчальний посібник та 7 методичних вказівок:
    • Диференційна психологія : навч. посіб. / Подкоритова Л.О., Карпова Д.Є., Ігумнова О.Б., Комар Т.В. Хмельницький : ХНУ, 2022. 202 с.
    • Педагогічна викладацька практика : програма та рекомендації для здобувачів третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти спеціальності 053 Психологія / Т.В. Комар, О.В. Кулешова, Л.В. Міхеєва, А.І. Руденок. Хмельницький : ХНУ, 2022. 30 с.
    • Педагогічна практика у закладах вищої освіти: програма та методичні рекомендації для здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 053 «Психологія» / уклад.: Т.В. Комар, О.В. Кулешова, Л.В. Міхеєва, А.І. Руденок. Хмельницький : ХНУ, 2022. 29 с. (Електронний ресурс).
    • Кваліфікаційна робота. Методичні рекомендації для здобувачів ОС Магістр / Т.В. Комар, О.М. Василенко. Хмельницький, 2021. 28 с.
    • Методика викладання психології : методичні вказівки до вивчення дисципліни для студентів спеціальності 053 «Психологія» / О.В. Варгата, Т.В. Комар. Хмельницький : ХНУ, 2021. 28 с.
    • Наскрізна програма : психолого-педагогічна практика (методичні рекомендації до організації та проходження практики студентів спеціальності 053 Психологія) / Т.В. Комар, А.І. Руденок. Хмельницький : ХНУ, 2021. 30 с.
    • Психологія емоцій з тренінгом емоційної стійкості : методичні вказівки до вивчення дисципліни для студентів спеціальності 053 «Психологія»/ О.Б. Ігумнова, Т.В. Комар, О.В. Варгата, А.І. Руденок. Хмельницький : ХНУ, 2020. 44 с.
    • Педагогічна майстерність : методичні вказівки до вивчення дисципліни / О.М. Гомонюк, Т.В. Комар. Хмельницький : ХНУ, 2019. 81 с.
  • 6 наукових статей у періодичному виданні, яке включене до наукометричної бази Web of Science Core Collection:
    • Olena Vasylenko, Taisiia Komar, Svitlana Pilishek, Olesia Posvistak, Yevhen Potapchuk Diagnosing the negative psycho-emotional states among students. Revista Romaneaska pentru Educatie Multidimensionala. 2020. Volume 12. Issue 1. P. 39-52. Doi:10.18662/rrem/198
    • Valentyna Afanasenko, Taisiia Komar, Olena Kuleshova, Liudmyla Mikheieva, Nataliia Potapchuk, Olena Vasylenko. Readiness of socionomics specialists for using information technologies in future professional activity. Postmodern Openings. 2020. Volume 11. Issue 2. P. 142-162. Doi:10.18662/po/11.2/167
    • Afanasenko, Valentyna; Komar, Taisiia; Potapchuk, Natalia; Vasylenko, Olena; Podkorytova, Larysa; Havrylkevych, Viacheslav.Socio-Psychological Features of Students with Special Educational Needs as a Cause of Conflicts in Inclusive Groups. BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience. 2021, Volume 12, Issue 2, P. 01-17 Doi:10.18662/brain/12.2/188
    • Rudenok, A., Petyak, O., Komar, T., Afanasenko, V., Khanetska, N. (2022). Psycological Adaptation of Children in Remarried Families. Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala, 14 (1), 521-534. https://doi.org/10.18662/rrem/14.1/533
    • Petyak, O., Rudenok, A., Komar, T., Antonova, Z., & Danchuk, Y. (2022). Features of Modern Understanding of the Concept of «Love» in Student Families. Revista Românească pentru Educaţie Multidimensională, 14 (2), 177-189. https://doi.org/10.18662/rrem/14.2/574
    • Komar T., Afanasenko V., Petyak O., Rudenok A., Sheleh T., Vasylenko O. Dynamics of Future Psychologists’ Soft Skills Development During their Study at the Higher Education Institution. Revista Românească pentru Educaţie Multidimensională, 2022. Volume 14. Issue 3. P. 139-163 https://doi.org/10.18662/rrem/14.3/602
  • 58 наукових статей у фахових виданнях України.
  • 5 свідоцтв про авторське право: №202308686, №202308689, № 202308690, №202308691, №20238698 від 2024 р.

Науковий керівник здобувачів, які одержали документ про присудження наукового ступеня:

  • Петяк О.В. – захист відбувся 18 грудня 2020 року, тема дисертаційної роботи «Психологічні особливості дефініції ревнощів та їх корекція у шлюбних партнерів»; 30 березня 2021 року отримано диплом ДР №000985.
  • Карпова Д.Є. – захист відбувся 29 червня 2021 року, тема дисертаційної роботи «Психологічні умови формування уявлень про сімейні ролі у студентської молоді»; 27 жовтня 2021 року отримано диплом ДР №0002570.

Член експертних рад НАЗЯВО:

  • акредитаційної комісії НАЗЯВО у Уманському державному педагогічному університеті (м. Умань), 2023 р.;

Член спеціалізованої вченої ради:

  • Хмельницького національного університету Д 70.052.05 «Педагогічні науки» (2019-2021 рр.); шифр та назва спеціальності: 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти.
  • Голова разових спеціалізованих вчених рад з правом прийняття до розгляду та проведення разового захисту дисертації: Павленко Марини Сергіївни – 2023 р., Пилявець Наталії Ігорівни – 2024 р., Суходолі Юлії Олегівни – 2024 р.

Голова журі ІІ етапу Всеукраїнського конкурсу наукових робіт «Особистість – суспільство – війна: суспільно-політичні, психологічні, соціокультурні аспекти», 2023 р., ХНУ; керівник призерки конкурсу Вікторії АПУХТІНОЇ – 2 місце.

Офіційний опонент дисертацій на здобуття ступеня кандидата наук (доктора філософії з психології):

  • Бондар Оксани Петрівни, тема дисертації «Еколого-психологічні особливості організації ігрового простору дитини дошкільного віку», 2023 р.;
  • Горенко Мар’яни Вячеславівни, тема дисертації «Гендерні особливості формування готовності майбутніх психологів до здійснення професійної кар’єри», 2022 р.

Офіційний опонент дисертації на здобуття ступеня доктора наук:

  • Семиліт Микола Васильович, тема дисертації «Соціально-психологічні засади проектування життєвого шляху особистості», за спеціальністю 19.00.05 – соціальна психологія; психологія соціальної роботи, 2021 р.
  • Цимбал Світлана Володимирівна, тема дисертації «Соціально-психологічні основи розвитку іншомовної діяльності особистості», за спеціальністю 19.00.05 – соціальна психологія; психологія соціальної роботи, 2020 р.
  • Жигаренко Ігор Євгенович, тема дисертації «Соціально-психологічні засади особистісно-професійної адаптації фахівців соціономічного профілю», за спеціальністю 19.00.05 – соціальна психологія; психологія соціальної роботи, 2020 р.
  • Спицька Ліана Вікторівни, тема дисертації «Соціально-психологічні основи корекції афективних розладів в кризові періоди життя особистості зрілого віку», 2019 р.
  • Черних Лариси Анатоліївни, тема дисертації «Психологічні засади соціальної адаптації старших дошкільників з особливими потребами в умовах сучасного соціуму», 2019 р.

Керівник науково-дослідної роботи:

  • НДР студентів факультету здоров’я, психології, фізичної культури та спорту.
  • Науковим гуртком «Школа юного консультанта» (протокол № 5, від 09.12.2019 р. засідання кафедри психології та педагогіки).

Вибрані наукові праці:

  1. Комар Т.В. Соціально-психологічні детермінанти супроводу обдарованої молоді. Теоретичні і прикладні проблеми психології : зб. наук. пр. Східноукр. нац. ун-т ім. Володимира Даля. Сєвєродонецьк, 2023. № 32(61). С. 60-70. DOI: https://doi.org/10.33216/2219-2654-2023-61-2-60-70
  2. Комар Т.В. Порівняльний аналіз розвитку соціального інтелекту молодших школярів(за різними освітніми програмами). Psychology Travelogs (Психологічні травелоги) : науковий журнал. Хмельницький : Хмельницький національний університет, 2023. № 3. С. 259-267. https://doi.org/10.31891/PT-2023-3-23
  3. Komar T.V., Zavatska N.Ye., Zhigarenko I.Ye., Safonov A.Yu., Kovalenko V.O. Strategies for realizing the creative potential of youth. Теоретичні і прикладні проблеми психології : зб. наук. пр. Східноукр. нац. ун-т ім. Володимира Даля. Сєвєродонецьк, 2023. № 3 (62), Т. 1. С. 144-151. DOI: https://doi.org/10.33216/2219-2654-2023-62-3-1-144-151
  4. Афанасенко, В., Комар, Т. Теоретичне обґрунтування фундаментальності принципу цілісності у системі підготовки фахівців соціономічного профілю. Psychology Travelogs (Психологічні травелоги) : науковий журнал. Хмельницький : Хмельницький національний університет, 2023. № 4. С. 251-263. https://doi.org/10.31891/PT-2023-4-26
  5. Комар Т.В., Демедюк Н. Сім’я як чинник розвитку молодших школярів. Теоретичні і прикладні проблеми психології : зб. наук. пр. Східноукр. нац. ун-т ім. Володимира Даля. Сєвєродонецьк, 2023. № 3 (62), Т. 2. С. 263-272. DOI: https://doi.org/10.33216/2219-2654-2023-62-3-2-263-272
  6. Комар, Т., Шістка, О. Психологічні особливості розвитку емоційної сфери дітей молодшого шкільного віку. Psychology Travelogs (Психологічні травелоги) : науковий журнал. Хмельницький : Хмельницький національний університет, 2023. № 4. С. 70-77. https://doi.org/10.31891/PT-2023-4-8.
  7. Комар Т.В. Гендерні особливості міжособистісної взаємодії студентів-психологів як передумова формування готовності до професійної діяльності. Вісник Національного університету оборони України. Вип. 5 (69). 2022. С. 75-84.
  8. Комар Т., Бондаренко В. Науково-історичні підходи до розробки засад психологічного статусу відповідальності у життєдіяльності особистості. Дніпровський науковий часопис публічного управління, психології, права. Випуск 4, 2022. C. 73-77. https://chasopys-ppp.dp.ua/index.php/chasopys/issue/view/12/13
  9. Ткач Т.В., Комар Т.В. Батьківський стрес і проблемна поведінка дитини дошкільного віку. Теоретичні і прикладні проблеми психології та соціальної роботи : зб. наук. праць Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля. К. : Вид-во СНУ ім. В. Даля, 2022. № 1 (57). Т. 1. С. 133-143. http://tpppjournal.com.ua/n57y2k22_tom_1_a12.html
  10. Комар Т.В., Руденок А.І., Бриндзак С.В. Характеристика ціннісно-мотиваційної сфери підлітків як психологічного феномену. Габітус, №42. 2022.С. 76-81. http://habitus.od.ua/journals/2022/42-2022/42_2022.pdf
  11. Комар Т.В., Варгата О.В. Інноваційне мислення фахівців соціономічних професій: порівняльний аналіз. Наукові інновації та передові технології (Серія «Педагогіка»), №2 (4). 2022. С. 333-345.
  12. Комар Т.В., Варгата О.В. Технологія case-study щодо розвитку «soft skills» магістрів-психологів. Перспективи та інновації науки (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»), № 1(6). 2022. С. 184-194.
  13. Комар Т. В., Троценко Л. О. Психологічні чинники та механізми дослідження гендерних особливостей підлітків щодо їх уявлень про щастя // Молодий вчений. 2021. №1. С. 33-37.
  14. Афанасенко В.І., Комар Т.В. Науково-теоретичні засади дослідження проблеми стратегій реалізації творчого потенціалу особистості. Актуальні проблеми психології : Зб. наук. пр. Інституту психології ім. Г. С. Костюка НАПН України. Київ : ПП Лисенко, 2020. Том IX. Загальна психологія. Історична психологія. Етнічна психологія. Випуск 13. С. 8-18.
  15. Комар Т.В., Петяк О.В. Методи психологічної діагностики проявів почуття ревнощів у шлюбних партнерів. Актуальні проблеми психології : Зб. наук. пр. Інституту психології ім. Г. С. Костюка НАПН України. Київ : ПП Лисенко, 2020. Том IX. Загальна психологія. Історична психологія. Етнічна психологія. Випуск 13. С. 293-302.
  16. Komar T. Scientific and theoretical synthesis of the research on the individual’s creative potential problem. Fundamental and applied researches in practice of leading scientific schools, Volume 39, Number 3, 2020. P. 4-9.
  17. Афанасенко В.І., Комар Т.В. Особливості психологічного благополуччя жінок з різним шлюбним статусом. Актуальні проблеми психології : Зб. наук. пр. Інституту психології ім. Г.С. Костюка НАПН України. Київ : ПП Лисенко, 2020. Том IX. Загальна психологія. Історична психологія. Етнічна психологія. Випуск 13. С. 177-188.