Мета діяльності Лабораторії – створення єдиного інформаційного простору, що забезпечує науково-методичний та психолого-педагогічний супровід студентів, людей з особливими освітніми потребами та педагогічних працівників освітніх установ у сфері корекційної педагогіки та інклюзивної освіти
Координатор: Руденок Алла Іванівна доцент кафедри психології та педагогіки Хмельницького національного університету, кандидат психологічних наук, доцент. Вчитель-дефектолог вищої категорії, практичний стаж роботи 22 роки. Член правління ГО «Право чути». Пройшла безліч семінарів, вебінарів, курсів, серед яких: – навчальний курс «Правове регулювання освіти осіб з особливими потребами». Сертифікат № SU902131. – підвищення кваліфікації «Особливості дистанційного навчання дітей з особливими освітніми потребами». Свідоцтво №В266-119574. – підвищення кваліфікації «Інклюзивне навчання та дистанційна освіта». Сертифікат № Р/н 1/7-102 (наказ №112 від 30.11.2020р.) – підвищення кваліфікації за програмою курсу «Дієва інклюзія» Сертифікат № К26082021/43 від 17.09 2021р. Керує гуртком «Психологічний супровід дітей з ООП». |
Координатор: Попелюшко Роман Павлович
професор кафедри психології та педагогіки Хмельницького національного університету, доктор психологічних наук, доцент, член-кореспондент Української академії акмеологічних наук;
член Української Спілки Психотерапевтів;
член Асоціації Психотерапевтів та Психоаналітиків України;
член Європейської Ліги гіпнотерапевтів і психологів;
консультант за напрямами:
«Позитивна психотерапія», «Груповий психоаналіз», тренер проєкту “Реформування системи піклування про дітей в Україні шляхом розвитку інституту прийомних сімей”.
Завдання
Завдання Лабораторії реалізуються шляхом інтеграції навчання і практики, повного та ефективного застосування всіх елементів навчально-виховного процесу із врахуванням можливостей сучасних інформаційних технологій. Найбільш актуальними серед них є:
• здійснювати організаційно-методичну та діагностико-аналітичну роботу за пріоритетними напрямами розвитку інклюзивної педагогіки;
• трансляція досягнень психолого-педагогічної науки з питань інклюзивної освіти;
• узагальнення, систематизація цих досягнень та їх адаптація до сучасних умов з урахуванням вимог державних та нормативно-інструктивних документів, що стосуються питань інклюзивної освіти;
• удосконалення професійної майстерності та розширення фахової компетенції студентів та педагогічних працівників які працюють в умовах інклюзії, у відповідності до сучасної концепції розвитку освіти в Україні на засадах усвідомлення ними свого місця і ролі в цьому процесі;
• сприяння формуванню в них громадянської позиції, здатності адаптуватися до умов стрімко змінного суспільства, орієнтації на збереження та примноження гуманістичних суспільних цінностей;
• стимулювання потреби в загальній і професійній самоосвіті, спрямування самоосвітньої діяльності.
• Про підпорядкування Лабораторії інклюзивної педагогіки, кафедрі психології та педагогіки
• Результати анкетування студентів ХНУ у 2021 р.
Напрями діяльності
Лабораторія працює на засадах діагностики, диференціації та індивідуалізації за напрямами:
• організаційно-методична робота (консультативна допомога студентам, педагогічним працівникам та людям з особливими освітніми потребами; вивчення стану науково-методичного забезпечення інклюзивного навчання в загальноосвітніх навчальних закладах, забезпечення психолого-педагогічного супроводу навчально-виховного процесу в умовах інклюзії; організація та проведення курсів підвищення кваліфікації педагогічних працівників загальноосвітніх навчальних закладів, що працюють в умовах інклюзії, конференцій, семінарів, тренінгів, засідань творчих груп; поточне та перспективне планування наукової, методичної та організаційної роботи тощо);
• діагностико-аналітична робота (вивчення професійних та інформаційних потреб студентів, педагогічних працівників та людей з особливими освітніми потребами в рамках проблематики Лабораторії).
Результати діяльності
Проведення курсів підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладів середньої, професійно-технічної та фахової передвищої освіти:
- Арт-технології в роботі з дітьми з особливими освітніми потребами.
- Діти з особливими освітніми потребами в закладі освіти: характеристика нозологій, психолого-педагогічні підходи
Результати діяльності
Теми дисертаційних робіт, захищених, чи тих, що виконуються, пов’язані і з інклюзивною освітою.
Тема дисертаційної роботи (виконується) на здобуття освітнього ступеня «доктор філософії» в галузі 05 «Соціальні та поведінкові науки» з спеціальності 053 «Психологія» Росолович А.В.. «Особливості підготовки фахівців соціономічного профілю до роботи з членами сімей осіб з особливими освітніми потребами» (Наук. кер. Руденок А.І. канд. психол. наук, доцент)
Кваліфікаційні роботи:
Другий (магiстерський) рiвень вищої освiти:
Ільницька Ірина ППмз21-2- Особливості стосунків в сім’ях з дітьми з РАС (керівник Руденок А.І.)
Сукманюк Оксана ППмз21-2- Психолого-педагогічний супровід сім’ї дитини з порушеннями опорно-рухового апарату (керівник Руденок А.І.)
Гуляк І. Мотиваційна готовність майбутніх психологів до роботи з дітьми з розладами аутистичного спектру. Наук. керівник: Руденок А.І. (2021р.)
Вербіцька Д. Особливості розвитку уваги молодших школярів з інтелектуальними порушеннями. Наук. керівник: Руденок А.І. (2021р.)
Чорна Т.В. ППм-19-1 Афективні особливості взаємодії дітей з аутичним спектром з однолітками. Наук. Керівник: Попелюшко Р.П. (2020р.)
Тручок Н.І. Прикладний аналіз поведінки як засіб соціалізації дітей з розладами аутичного спектру. Наук. керівник: Руденок А.І. (2019р.)
Довгань О.О. Особливості розвитку мовлення у дітей молодшого шкільного віку з розладами спектру аутизму. Наук. керівник: Руденок А.І. (2019р.)
Перший (бакалаврський) рiвень вищої освiти:
Козак К. А., ПП-19-2 Особливості розвитку навчальної мотивації учнів молодших класів із затримкою психічного розвитку (керівник Джигун Л.М. )
Буйновська В.І., ПП-19-1 Соціально-психологічні особливості ставлення молоді до осіб з інвалідністю ( керівник Комар Т.В. )
Добровольська В., ПП-19-2 Особливості розвитку професійної компетентності майбутніх психологів до роботи з дітьми з особливими освітніми потребами. (керівник Петяк О.В.)
Дригула В., ПП-19-2 Особливості прояву емоційного інтелекту дітей з розладами аутистичного спектру (керівник Руденок А.І.)
Статті у журналах:
Руденок А.І., Гуляк І. Р. Компоненти професійної готовності майбутніх психологів до роботи з дітьми з особливими освітніми потребами// Psychology Travelogs (Психологічні травелоги) : науковий журнал. – Хмельницький : Хмельницький національний університет, 2021. – № 1. – С. 72-83. http://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt
Вербіцька Д. Л., Руденок А.І. Дослідження властивостей уваги дітей молодшого шкільного віку з інтелектуальними порушеннями. Психологія ХХІ століття: теоретичні та практичні дослідження: зб. наук. пр. / гол. ред. Л. Г. Білий. – Хмельницький: Вид-во Хмельницького ін-ту МАУП, 2021. – Вип. 12. – с. 131-141.
Чорна Т. Особливості розвитку емоційної сфери у дітей з розладом аутичного спектру / Р. Попелюшко, Т. Чорна // Людина. Суспільство. Держава.: науково-популярний журнал. Періодичне видання. – №1, 2020. – С. 15-18.
Попелюшко Р.П., Черна А.М. Проблема дефіциту спілкування дітей з Розладом Аутичного Спектру та дорослих // Шкільна освіта Хмельниччини: психолого-педагогічний супровід модернізаційних процесів / Зб. наук. пр. [ред. кол.: В.І. Очеретянко (гол.) та ін.]. – Хмельницький : ХОІППО, 2020. – С. 229-233.
Попелюшко Р.П. Особливості допомоги студентам з особливими потребами у подоланні соціально-педагогічних проблем в умовах ЗВО // Актуальні питання теорії та практики психолого-педагогічної підготовки майбутніх фахівців: тези доповідей VІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції (Хмельницький, 9-10 квітня 2020) / [ред. колегія: Є.М. Потапчук (голов. ред.), В.К. Гаврилькевич, Т.Л. Левицька, Л.О. Подкоритова] / М-во. освіти і науки України, Хмельницький нац. ун-т, Каф. психол. та педагог. [та ін.]. – Хмельницький: ХНУ, 2020. – С. 95-97.
Корнійчук О.П. Теоретичний аналіз проблеми формування захисних механізмів у дітей раннього дошкільного віку із затримкою психічного розвитку // Професійний розвиток та становлення особистості сучасного фахівця в умовах освітнього простору. Матеріали Х-ї Всеукраїнської студентської науково-практичної конференції (Хмельницький, 19-20 листопада 2020 р.) / За ред. доц. Р.П. Попелюшко / М-во освіти і науки України, Хмельницький нац. ун-т, Каф. психол. та педагог. – Хмельницький: Каф. психол. та педагог., 2020. – С. 29-31.
Повстюк О.Ю. Здоров’язбереження дітей з вадами зору // Професійний розвиток та становлення особистості сучасного фахівця в умовах освітнього простору. Матеріали Х-ї Всеукраїнської студентської науково-практичної конференції (Хмельницький, 19-20 листопада 2020 р.) / За ред. доц. Р.П. Попелюшко / М-во освіти і науки України, Хмельницький нац. ун-т, Каф. психол. та педагог. – Хмельницький: Каф. психол. та педагог., 2020. – С. 50-51.
Чорна Т.В. Порушення комунікативної поведінки при розладі аутичного спектру // Професійний розвиток та становлення особистості сучасного фахівця в умовах освітнього простору. Матеріали Х-ї Всеукраїнської студентської науково-практичної конференції (Хмельницький, 19-20 листопада 2020 р.) / За ред. доц. Р.П. Попелюшко / М-во освіти і науки України, Хмельницький нац. ун-т, Каф. психол. та педагог. – Хмельницький: Каф. психол. та педагог., 2020. – С. 60-62.
Попелюшко Р., Чорна Т. Особливості розвитку емоційної сфери у дітей з розладом аутичного спектру / Р. Попелюшко, Т. Чорна // Людина. Суспільство. Держава.: науково-популярний журнал. Періодичне видання. – №1, 2020. – С. 15-18.
Попелюшко Р.П., Повстюк О.Ю. Особливості емоційного розвитку дітей дошкільного віку з порушеннями зору // World science: problems, prospects and innovations. Abstracts of the 4th International scientific and practical conference. Perfect Publishing. Toronto, Canada. 2020. Pp. 578-581.
Руденок А.І., Антонова З.О., Левицька Т.Л. Підтримка батьків дітей з особливими потребами в умовах інклюзивного навчання // III International scientific conference «Modernization of the educational system: world trends and national peculiarities» : Conference proceedings, February 21th, 2020. Kaunas: Izdevnieciba Baltija Publishing ,130-133p.
Попелюшко Р.П. Особливості формування ставлення суспільства до дітей з особливостями психофізичного розвитку // Шкільна освіта Хмельниччини: психолого-педагогічний супровід модернізаційних процесів / Зб. наук. пр. ІІІ обласної науково-практичної конференції [ред. кол.: В.Є. Берека (гол.) та ін.]. – Хмельницький: ХОІППО, 2019. – С. 225-230.
Попелюшко Р.П. Особливості інклюзивного навчання в закладі вищої освіти // Актуальні питання теорії та практики психолого-педагогічної підготовки майбутніх фахівців: тези доповідей VІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції (Хмельницький, 11–12 квітня 2019) / [ред. колегія: Є. М. Потапчук (голов. ред.), Т. Л. Левицька, Л. О. Подкоритова, В. К. Гаврилькевич] / М-во. освіти і науки України, Хмельницький нац. ун-т, Каф. психол. та педагог. [та ін.]. – Хмельницький: ХНУ, 2019. – С. 114-116.
Руденок А.І. Корекційна музикотерапевтична програма пізнавальної активності дітей з особливими освітніми потребами / Збірник наукових праць «Теорія і практика сучасної психології» . – 2019. – Вип.1.Том 2.с.168-172. (Журнал індексується в міжнародних наукометричних базах даних Index Copernicus International (Республіка Польща), Google Scholar). Режим доступу http://www.tpsp-journal.kpu.zp.ua/index.php/archiv?id=1765
Черна А.М. Альтернативний метод комунікації PECS для дітей з особливостями спілкування // Професійний розвиток та становлення особистості сучасного фахівця в умовах освітнього простору. Матеріали VІII-ї Всеукраїнської студентської науково-практичної конференції (Хмельницький, 14-15 листопада 2019 р.) / За редакцією доц. Р.П. Попелюшко / М-во освіти і науки України, Хмельницький нац. ун-т, Каф. психол. та педагог. – Хмельницький: ПП Гонта, 2019. – С. 40-42.
Довгань О.О. Проблема соціалізації осіб з аутичним спектром // Людина. Суспільство. Держава: науково-популярний журнал. Періодичне видання. – №3, 2019. с.73-75 2.
Тручок Н.І. Інклюзивне навчання як напрям реформування системи освіти // Людина. Суспільство. Держава.: науково-популярний журнал. Періодичне видання. – №3, 2019. с.87-89
Руденок А.І. Реалізація напрямків психологічного супроводу дітей з особливими потребами в загальноосвітніх закладах. Актуальні питання теорії та практики психолого-педагогічної підготовки майбутніх фахівців : тези доповідей VІ Всеукраїнської науково-практичної конференції (Хмельницький, 22–23 березня 2018) / [ред. колегія: Є. М. Потапчук (голов. ред.), Т. Л. Левицька, Л. О. Подкоритова, В. К. Гаврилькевич] / М-во освіти і науки України, Хмельницький нац. ун-т, Каф. психол. та педагог. [та ін.]. – Хмельницький: ХНУ, 2015 С.173-175с.
Руденок А.І., Вінярський В.Р. Вплив музикотерапії на розвиток дітей з обмеженими можливостями // Інноваційні наукові дослідження в сфері педагогічних та психологічних наук : Матеріали міжнародної науково-практичної конференції «Інноваційні наукові дослідження в сфері педагогічних та психологічних наук» 4-5 травня 2018 р. м. Київ, с.76-78
Руденок А.І., Наумець Л.М. Психолого-педагогічний аналіз умов включення дітей з особливими освітніми потребами до інклюзивного навчання. Сучасні інновації у сфері педагогіки та психології :матеріали міжнародної науково-практичної конференції, м. Київ, 3-.11-1.12 2018р. – К.:Таврійський національний університет імені В.І. Вернадського, 2018. – с.82-85
Участь студентів у міжнародних конференціях, Всеукраїнських науково-практичних конференціях та публікація матеріалів конференції:
Чорна Т.В. Порушення комунікативної поведінки при розладі аутичного спектру / Т. Чорна // Професійний розвиток та становлення особистості сучасного фахівця в умовах освітнього простору. Матеріали X-ї Всеукраїнської студентської науково-практичної конференції (м. Хмельницький, 19-20 листопада 2020р.) За ред. доц. Р.П.Попелюшко / М-во освіти і науки України, Хмельницький нац. ун-т, каф. психології та педагогіки, 2020р. с.60-62.
Гуляк Ірина Романівна участь у вебінарі на тему « Як розвивати сильне мислення у дітей» (платформа Всеосвіта. Сертифікат ZG745225 від 11.11.2020р.). Гуляк Ірина Романівна прослухала он-лайн вебінар на тему «Новорічні ігри для запуску мовлення» (тренінг-студія Рината Каримова). Сертифікат від 17.11.2020р.
Гуляк І.Р Особливості сенсорної інтеграції у дітей з РАС / Theoretical and practical scientific achievements: research and results of their implementation: collection of scientific papers «SCIENTIA» with Proceedings of the I International Scientific and Theoretical Conference (Vol. 4), Pisa, Italian Republic, February 12, 2021. p.20-22
Вольська В.С. Емоційне вигорання батьків дітей з особливими освітніми потребами / Education and science of today: intersectoral issues and development of sciences • Volume 3 Education and science of today: intersectoral issues and development of sciences :Collection of scientific papers «ΛΌГOΣ» with Proceedings of the I International Scientific and Practical Conference (Vol. 3), Cambridge ,March 19, 2021. P.142-144
Безручук Ю. Особливості встановлення контакту з дітьми з особливими освітніми потребами \ Scientific practice: modern and classical research methods :Collection of scientific papers «ΛΌГOΣ» with Proceedings of the I International Scientific and Practical Conference (Vol. 3), Boston,February 26,2021 p. . 37-39 https://doi.org/10.36074/logos-26.02.2021.v3.11
Шістка, О. Сучасні проблеми соціалізації дітей з особливими освітніми потребами. Scientific Collection «InterConf», (43):with the Proceedings of the 2nd International Scientific and Practical Conference «Global and Regional Aspects of Sustainable Development»(February26-28, 2021). Copenhagen, Denmark:Berlitz Forlag, 2021.p.229-231 InterConf. https://ojs.ukrlogos.in.ua/index.php/interconf/article/view/9627
АВА терапія – поведінкове втручання в дошкільному віці дітей 3-7 років в організації «АГАПЕ» // Сучасна педагогіка та психологія: методологія, теорія і практика: матеріали міжнародної науково-практичної конференції, м. Київ, 4-5 жовтня 2019р. – К.: Таврійський національний університет імені В.І. Вернадського, 2019. – с.137-140
Довгань О.О. Стан мовленнєвої сфери у дітей з розладами аутичного спектру // Матеріали міжнародної науково-практичної конференції «Психологія та педагогіка: сучасні методики та інновації, досвід практичного застосування». – Львів (25-26 жовтня 2019 р.). – 2019. с.44-46.
Участь студентів у вебінарах, проєктах:
Гуляк Ірина Романівна участь у вебінарі на тему « Як розвивати сильне мислення у дітей» (платформа Всеосвіта. Сертифікат ZG745225 від 11.11.2020р.). Гуляк Ірина Романівна прослухала он-лайн вебінар на тему «Новорічні ігри для запуску мовлення» (тренінг-студія Рината Каримова). Сертифікат від 17.11.2020р.
У 2021 році Цебень Ліза студентка ПП 19-1 в рамках проєкту «Розвивайся, Дій, Впливай!», який реалізовується за підтримки Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю прийняла участь у «Всеукраїнській онлайн академіі усвідомленого громадянина для студентів з інвалідністю ЗВО та учнів закладів професійної (професійно-технічної) освіти».
Участь студентів у волонтерській діяльності:
1. Левицька В. студентка ППм-20 приймала участь у волонтерській діяльності психологічного центру «КАТАРСИС».
2. Дуднік К. студентка ППм-21 приймала участь у волонтерській діяльності Оздоровчого комплексу для дітей з ООП (ФОП В.Р.Вінярський) та ГО «Право чути».
Різне
На базі Лабораторії, її науковим керівником:
а) Були розроблені та прочитані лекції для викладачів ХНУ під час курсів підвищення кваліфікації за програмою «Педагогічна майстерність. Впровадження платформи Zoom при роботі зі студентами з особливими потребами» з 03.02.2020. по 29.05.2020.:
– Тема 1. Як працювати з студентами з особливими освітніми потребами;
– Тема 2. Особливості педагогічної роботи зі студентами різних нозологій;
– Тема 3. Особливості комунікації з студентами з особливими освітніми потребами.
б) Розроблена для Центру підвищення кваліфікації ХНУ, ½ частина короткострокової програми підвищення кваліфікації для державних службовців категорії «Б» та «В» – «Забезпечення прав та інтересів осіб з інвалідністю», яка включала такі теми:
– Тема 1. Загальні поняття про людей з інвалідністю та інвалідність;
– Тема 2. Комунікативно-психологічні особливості взаємодії з особами з інвалідністю.
в) Було розроблено та проведено опитування різних категорій стейкхолдерів (студентів) відповідно до Наказів ректора від 08.10.2019 № 171, та від 20.10.2020 №151.
Проведення курсів підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладів середньої, професійно-технічної та фахової передвищої освіти:
- Арт-технології в роботі з дітьми з особливими освітніми потребами.
- Діти з особливими освітніми потребами в закладі освіти: характеристика нозологій, психолого-педагогічні підходи
Опитувальник: Ставлення студентів до створення безбар’єрного простору в університеті
Результати опитувальника: Ставлення студентів до створення безбар’єрного простору в університеті
Контакти
Лабораторія Інклюзивної педагогіки – м. Хмельницький, вул. Кам’янецька 112/2