
Мета діяльності Лабораторії – створення єдиного інформаційного простору, що забезпечує науково-методичний та психолого-педагогічний супровід студентів, людей з особливими освітніми потребами та педагогічних працівників освітніх установ у сфері корекційної педагогіки та інклюзивної освіти

Координатор: Руденок Алла Іванівна доцент кафедри психології та педагогіки Хмельницького національного університету, кандидат психологічних наук, доцент. Вчитель-дефектолог вищої категорії, практичний стаж роботи 22 роки. Член правління ГО «Право чути». Пройшла безліч семінарів, вебінарів, курсів, серед яких: – навчальний курс «Правове регулювання освіти осіб з особливими потребами». Сертифікат № SU902131. – підвищення кваліфікації «Особливості дистанційного навчання дітей з особливими освітніми потребами». Свідоцтво №В266-119574. – підвищення кваліфікації «Інклюзивне навчання та дистанційна освіта». Сертифікат № Р/н 1/7-102 (наказ №112 від 30.11.2020р.) – підвищення кваліфікації за програмою курсу «Дієва інклюзія» Сертифікат № К26082021/43 від 17.09 2021р. Керує гуртком «Психологічний супровід дітей з ООП». |

Координатор: Попелюшко Роман Павлович
професор кафедри психології та педагогіки Хмельницького національного університету, доктор психологічних наук, доцент, член-кореспондент Української академії акмеологічних наук;
член Української Спілки Психотерапевтів;
член Асоціації Психотерапевтів та Психоаналітиків України;
член Європейської Ліги гіпнотерапевтів і психологів;
консультант за напрямами:
«Позитивна психотерапія», «Груповий психоаналіз», тренер проєкту “Реформування системи піклування про дітей в Україні шляхом розвитку інституту прийомних сімей”.
Завдання
Завдання Лабораторії реалізуються шляхом інтеграції навчання і практики, повного та ефективного застосування всіх елементів навчально-виховного процесу із врахуванням можливостей сучасних інформаційних технологій. Найбільш актуальними серед них є:
• здійснювати організаційно-методичну та діагностико-аналітичну роботу за пріоритетними напрямами розвитку інклюзивної педагогіки;
• трансляція досягнень психолого-педагогічної науки з питань інклюзивної освіти;
• узагальнення, систематизація цих досягнень та їх адаптація до сучасних умов з урахуванням вимог державних та нормативно-інструктивних документів, що стосуються питань інклюзивної освіти;
• удосконалення професійної майстерності та розширення фахової компетенції студентів та педагогічних працівників які працюють в умовах інклюзії, у відповідності до сучасної концепції розвитку освіти в Україні на засадах усвідомлення ними свого місця і ролі в цьому процесі;
• сприяння формуванню в них громадянської позиції, здатності адаптуватися до умов стрімко змінного суспільства, орієнтації на збереження та примноження гуманістичних суспільних цінностей;
• стимулювання потреби в загальній і професійній самоосвіті, спрямування самоосвітньої діяльності.
• Про підпорядкування Лабораторії інклюзивної педагогіки, кафедрі психології та педагогіки
Напрями діяльності
Лабораторія працює на засадах діагностики, диференціації та індивідуалізації за напрямами:
• організаційно-методична робота (консультативна допомога студентам, педагогічним працівникам та людям з особливими освітніми потребами; вивчення стану науково-методичного забезпечення інклюзивного навчання в загальноосвітніх навчальних закладах, забезпечення психолого-педагогічного супроводу навчально-виховного процесу в умовах інклюзії; організація та проведення курсів підвищення кваліфікації педагогічних працівників загальноосвітніх навчальних закладів, що працюють в умовах інклюзії, конференцій, семінарів, тренінгів, засідань творчих груп; поточне та перспективне планування наукової, методичної та організаційної роботи тощо);
• діагностико-аналітична робота (вивчення професійних та інформаційних потреб студентів, педагогічних працівників та людей з особливими освітніми потребами в рамках проблематики Лабораторії).
Результати діяльності
Проведення курсів підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладів середньої, професійно-технічної та фахової передвищої освіти:
- Арт-технології в роботі з дітьми з особливими освітніми потребами.
- Діти з особливими освітніми потребами в закладі освіти: характеристика нозологій, психолого-педагогічні підходи
Результати діяльності

Результати всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт із соціальної та економічної інклюзії 2024 р.
Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 4 грудня 2023 року Уманським державним педагогічним університетом імені Павла Тичини було проведено Всеукраїнський конкурс студентських наукових робіт із соціальної та економічної інклюзії. Метою конкурсу є активізація науково-дослідної роботи студентів, стимулювання інтересу до науки та технологій серед молоді, а також сприяння вирішенню проблем і практичних завдань у галузі соціальної та економічної інклюзії.
В конкурсі взяли участь здобувачки освіти першого (бакалаврського) рівня спеціальності 053 «Психологія»:
Анастасія ПЕТРОВА (науковий керівник: доктор педагогічних наук, професор кафедри психології та педагогіки Хмельницького національного університету Олена ГОМОНЮК). Тема студентської наукової роботи: «Психологічні прояви соціальної дезадаптації дітей раннього дошкільного віку з особливими освітніми потребами».
Юлія ТОМАШУН (науковий керівник: кандидат психологічних наук, доцент кафедри психології та педагогіки Хмельницького національного університету Алла РУДЕНОК). Тема студентської наукової роботи: «Інклюзивна компетентність як складова професійної підготовки майбутніх психологів».
Роботи були здійснені на базі Лабораторії інклюзивної педагогіки кафедри психології та педагогіки.
За підсумками II туру Юлія ТОМАШУН посіла 2-ге місце в тематичному напрямку «Соціальна інклюзія» та отримала диплом II ступеня.




За результатами конкурсу декан факультету здоров’я, психології, фізичної культури та спорту Євген ПАВЛЮК та завідувач кафедрою психології та педагогіки Таїсія Комар привітали з перемогою Юлію ТОМАШУН та її керівника.
Теми дисертаційних робіт, захищених, чи тих, що виконуються, пов’язані і з інклюзивною освітою
Тема дисертаційної роботи (виконується) на здобуття освітнього ступеня «доктор філософії» в галузі 05 «Соціальні та поведінкові науки» з спеціальності 053 «Психологія» Росолович А.В. «Особливості підготовки фахівців соціономічного профілю до роботи з членами сімей осіб з особливими освітніми потребами» (Наук. кер. Руденок А.І. канд. психол. наук, доцент)
Кваліфікаційні роботи:
Другий (магiстерський) рiвень вищої освiти:
2023 р.
Готовність майбутніх фахівців до надання соціально-психологічної допомоги сім’ям з дітьми з особливими освітніми потребами Безручук Ю.В. (керівник Василенко О.М.)
Психологічні умови розвитку інклюзивноі культури майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти – Гурська А. Ю (керівник Гомонюк О.М.)
Розвиток творчої уяви у дітей із затримкою психічного розвитку засобами анімаційної діяльності – Бортняк Ю. Ю. (керівник Руденок А.І.)
Розвиток креативності дітей з особливими освітніми потребами – Пекніч К. В. (керівник Попелюшко Р.П.).
Особливості стосунків в сім’ях з дітьми з РАС – Ільницька І.(керівник Руденок А.І.)
Психолого-педагогічний супровід сім’ї дитини з порушеннями опорно-рухового апарату – Сукманюк О. (керівник Руденок А.І.)
2022р.
Мотиваційна готовність майбутніх психологів до роботи з дітьми з розладами аутистичного спектру – Гуляк І. (керівник: Руденок А.І.)
Особливості розвитку уваги молодших школярів з інтелектуальними порушеннями – Вербіцька Д. (керівник Руденок А.І.)
2021р.
Афективні особливості взаємодії дітей з аутичним спектром з однолітками – Чорна Т.В. (керівник Попелюшко Р.П. )
Прикладний аналіз поведінки як засіб соціалізації дітей з розладами аутичного спектру – Тручок Н.І. (керівник Руденок А.І.
Особливості розвитку мовлення у дітей молодшого шкільного віку з розладами спектру аутизму – Довгань О.О. (керівник Руденок А.І.)
Перший (бакалаврський) рiвень вищої освiти:
2024р.
Особливості психологічної корекції емоційних станів молоді з особливими потребами – Супрун В. (керівник Подкоритова Л.О.)
2023р.
Особливості розвитку навчальної мотивації учнів молодших класів із затримкою психічного розвитку – Козак К. А. (керівник Джигун Л.М. )
Соціально-психологічні особливості ставлення молоді до осіб з інвалідністю – Буйновська В.І., (керівник Комар Т.В. )
Особливості розвитку професійної компетентності майбутніх психологів до роботи з дітьми з особливими освітніми потребами – Добровольська В. (керівник Петяк О.В.)Особливості прояву емоційного інтелекту дітей з розладами аутистичного спектру – Дригула В. (керівник Руденок А.І.)
Статті у журналах:
Rudenok, A., Didyk, N., Kovalchuk, A., Petyak, O., Antonova, Z., & Khanerska, N. (2022). Psychological Support for Children with Intellectual Disorders in War Conditions. BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience, 13(3), 63-84. https://doi.org/10.18662/brain/13.3/354
Руденок А., Рудик Г. Тривожність та її прояви у батьків дітей з особливими освітніми потребами в умовах війни. Psychology Travelogs. 2024. № 3.с. 197–209. https://doi.org/10.31891/PT-2024-3-19
Руденок, А. І., Ільницька, І. Є. Особливості стосунків в сім’ях з дітьми з розладами аутистичного спектру. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія. 2022. №3. С.71-75. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.3.14
Руденок А. Результати дослідження готовності дітей до школи під час військового стану. PsychologyTravelogs. 2023. С. 147-155. DOI: https://doi.org/10.31891/PT-2023-1-15
Руденок А.І., Петяк О.В., Хоманець М.В. Програма виховання моральної самосвідомості підлітків із затримкою психічного розвитку. Вчені записки ТНУ. Серія: Психологія. Том 34 (73). № 5, 2023. С.73-78 DOI https://doi.org/10.32782/2709-3093/2023.5/13
Комар Т.В., Руденок А.І., Дідик Н.М. Дослідження мотиваційної готовості студентів до роботи з дітьми з розладами аутистичного спектра. Габітус №35. 2022. С. 138-142. http://habitus.od.ua/journals/2022/35-2022/20.pdf
Руденок А.І., Гуляк І. Р. Компоненти професійної готовності майбутніх психологів до роботи з дітьми з особливими освітніми потребами// Psychology Travelogs (Психологічні травелоги) : науковий журнал. Хмельницький : Хмельницький національний університет, 2021. № 1. С. 72-83. http://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt
Вербіцька Д. Л., Руденок А.І. Дослідження властивостей уваги дітей молодшого шкільного віку з інтелектуальними порушеннями. Психологія ХХІ століття: теоретичні та практичні дослідження: зб. наук. пр. / гол. ред. Л. Г. Білий. – Хмельницький: Вид-во Хмельницького ін-ту МАУП, 2021. Вип. 12. с. 131-141.
Чорна Т. Особливості розвитку емоційної сфери у дітей з розладом аутичного спектру / Р. Попелюшко, Т. Чорна // Людина. Суспільство. Держава.: науково-популярний журнал. Періодичне видання. №1, 2020. С. 15-18.
Попелюшко Р.П., Чорна А.М. Проблема дефіциту спілкування дітей з Розладом аутичного спектру та дорослих // Шкільна освіта Хмельниччини: психолого-педагогічний супровід модернізаційних процесів / Зб. наук. пр. [ред. кол.: В.І. Очеретянко (гол.) та ін.]. Хмельницький : ХОІППО, 2020. С. 229-233.
Участь студентів у міжнародних конференціях, Всеукраїнських науково-практичних конференціях та публікація матеріалів конференції:
Коваль О.О., Руденок А.І. Особливості адаптації учнів з особливими освітніми потребами у середній школі. Scientific review of the actual events, achievements and problems: collection of scientific papers «SCIENTIA» with Proceedings of the I International Scientific and Theoretical Conference, December 1, 2023. Berlin, Federal Republic of Germany: International Center of Scientific Research.p.243-245

Захарія І.С. Руденок А.І. Створення здорового соціально-психологічного клімату в умовах інклюзивного навчання для дітей з ООП. The driving force of science and trends in its development: collection of scientific papers «SCIENTIA» with Proceedings of the V International Scientific and Theoretical Conference, December 22, 2023. Coventry, United Kingdom: International Center of Scientific Research. P.172-175

Руденок А.І., Росолович А. Основні аспекти підготовки фахівців соціономічного профілю до роботи з членами сімей з особливими освітніми потребами. Матеріали ХІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції (м. Хмельницький, 30 листопада 2023 р.) «Формування особистості сучасного фахівця як суб’єкта самотворення в умовах освітнього простору». редкол.: Т. В. Комар, Є. М. Потапчук, О. В. Варгата; Д. Є. Карпова; Хмельницький національний університет, кафедра психології та педагогіки. Хмельницький, 2023. С.271-275
Руденок А.І., Гуляк І. Р. Компоненти професійної готовності майбутніх психологів до роботи з дітьми з особливими освітніми потребами// Psychology Travelogs (Психологічні травелоги) : науковий журнал. – Хмельницький : Хмельницький національний університет, 2021. № 1. С. 72-83. http://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt
Вербіцька Д. Л., Руденок А.І. Дослідження властивостей уваги дітей молодшого шкільного віку з інтелектуальними порушеннями. Психологія ХХІ століття: теоретичні та практичні дослідження: зб. наук. пр. / гол. ред. Л. Г. Білий. – Хмельницький: Вид-во Хмельницького ін-ту МАУП, 2021. Вип. 12. – с. 131-141.
Вольська В.С. Емоційне вигорання батьків дітей з особливими освітніми потребами / Education and science of today: intersectoral issues and development of sciences Volume 3 Education and science of today: intersectoral issues and development of sciences :Collection of scientific papers «ΛΌГOΣ» with Proceedings of the I International Scientific and Practical Conference (Vol. 3), Cambridge ,March 19, 2021. P.142-144

Безручук Ю. Особливості встановлення контакту з дітьми з особливими освітніми потребами \ Scientific practice: modern and classical research methods :Collection of scientific papers «ΛΌГOΣ» with Proceedings of the I International Scientific and Practical Conference (Vol. 3), Boston,February 26,2021 p. . 37-39 https://doi.org/10.36074/logos-26.02.2021.v3.11

Шістка, О. Сучасні проблеми соціалізації дітей з особливими освітніми потребами. Scientific Collection «InterConf», (43):with the Proceedings of the 2nd International Scientific and Practical Conference «Global and Regional Aspects of Sustainable Development»(February26-28, 2021). Copenhagen, Denmark:Berlitz Forlag, 2021.p.229-231 InterConf. https://ojs.ukrlogos.in.ua/index.php/interconf/article/view/9627

Чорна Т. Особливості розвитку емоційної сфери у дітей з розладом аутичного спектру / Р. Попелюшко, Т. Чорна // Людина. Суспільство. Держава.: науково-популярний журнал. Періодичне видання. №1, 2020. С. 15-18.
Попелюшко Р.П., Чорна А.М. Проблема дефіциту спілкування дітей з Розладом Аутичного Спектру та дорослих // Шкільна освіта Хмельниччини: психолого-педагогічний супровід модернізаційних процесів / Зб. наук. пр. [ред. кол.: В.І. Очеретянко (гол.) та ін.]. Хмельницький : ХОІППО, 2020. С. 229-233.
Попелюшко Р.П. Особливості допомоги студентам з особливими потребами у подоланні соціально-педагогічних проблем в умовах ЗВО // Актуальні питання теорії та практики психолого-педагогічної підготовки майбутніх фахівців: тези доповідей VІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції (Хмельницький, 9-10 квітня 2020) / [ред. колегія: Є.М. Потапчук (голов. ред.), В.К. Гаврилькевич, Т.Л. Левицька, Л.О. Подкоритова] / М-во. освіти і науки України, Хмельницький нац. ун-т, Каф. психол. та педагог. [та ін.]. Хмельницький: ХНУ, 2020. – С. 95-97.
Корнійчук О.П. Теоретичний аналіз проблеми формування захисних механізмів у дітей раннього дошкільного віку із затримкою психічного розвитку // Професійний розвиток та становлення особистості сучасного фахівця в умовах освітнього простору. Матеріали Х-ї Всеукраїнської студентської науково-практичної конференції (Хмельницький, 19-20 листопада 2020 р.) / За ред. доц. Р.П. Попелюшко / М-во освіти і науки України, Хмельницький нац. ун-т, Каф. психол. та педагог. – Хмельницький: Каф. психол. та педагог., 2020. С. 29-31.
Повстюк О.Ю. Здоров’язбереження дітей з вадами зору // Професійний розвиток та становлення особистості сучасного фахівця в умовах освітнього простору. Матеріали Х-ї Всеукраїнської студентської науково-практичної конференції (Хмельницький, 19-20 листопада 2020 р.) / За ред. доц. Р.П. Попелюшко / М-во освіти і науки України, Хмельницький нац. ун-т, Каф. психол. та педагог. Хмельницький: Каф. психол. та педагог., 2020. С. 50-51.
Чорна Т.В. Порушення комунікативної поведінки при розладі аутичного спектру // Професійний розвиток та становлення особистості сучасного фахівця в умовах освітнього простору. Матеріали Х-ї Всеукраїнської студентської науково-практичної конференції (Хмельницький, 19-20 листопада 2020 р.) / За ред. доц. Р.П. Попелюшко / М-во освіти і науки України, Хмельницький нац. ун-т, Каф. психол. та педагог. Хмельницький: Каф. психол. та педагог., 2020. – С. 60-62.
Попелюшко Р., Чорна Т. Особливості розвитку емоційної сфери у дітей з розладом аутичного спектру / Р. Попелюшко, Т. Чорна // Людина. Суспільство. Держава.: науково-популярний журнал. Періодичне видання. №1, 2020. – С. 15-18.
Попелюшко Р.П., Повстюк О.Ю. Особливості емоційного розвитку дітей дошкільного віку з порушеннями зору // World science: problems, prospects and innovations. Abstracts of the 4th International scientific and practical conference. Perfect Publishing. Toronto, Canada. 2020. Pp. 578-581.
Руденок А.І., Антонова З.О., Левицька Т.Л. Підтримка батьків дітей з особливими потребами в умовах інклюзивного навчання // III International scientific conference «Modernization of the educational system: world trends and national peculiarities» : Conference proceedings, February 21th, 2020. Kaunas: Izdevnieciba Baltija Publishing ,130-133p.
Участь студентів у вебінарах, проєктах:
Гуляк Ірина Романівна участь у вебінарі на тему « Як розвивати сильне мислення у дітей» (платформа Всеосвіта. Сертифікат ZG745225 від 11.11.2020р.). Гуляк Ірина Романівна прослухала он-лайн вебінар на тему «Новорічні ігри для запуску мовлення» (тренінг-студія Рината Каримова). Сертифікат від 17.11.2020р.

У 2021 році Цебень Ліза студентка ПП 19-1 в рамках проєкту «Розвивайся, Дій, Впливай!», який реалізовується за підтримки Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю прийняла участь у «Всеукраїнській онлайн академіі усвідомленого громадянина для студентів з інвалідністю ЗВО та учнів закладів професійної (професійно-технічної) освіти».

Науковий гурток «Психологічний супровід дітей з особливими освітніми потребами»
На базі Лабораторії інклюзивної педагогіки активно функціонує науковий гурток «Психологічний супровід дітей з особливими освітніми потребами». Учасниками гуртка є студенти Хмельницького національного університету, які зацікавлені в поглибленому вивченні інклюзивної освіти та психологічної підтримки дітей з особливими освітніми потребами.




Науковий гурток «Психологічний супровід дітей з особливими освітніми потребами» є важливою складовою професійної підготовки студентів, забезпечуючи їх необхідними знаннями, вміннями та практичними навичками для майбутньої професії. Гурток допомагає формувати відповідальне ставлення до дітей з особливими освітніми потребами та розвиває професійну етику.
Навчальні дисципліни
На базі Лабораторії інклюзивної педагогіки проводяться навчальні дисципліни «Спеціальна психологія», «Інклюзивна освіта» та «Педагогічний супровід дітей з освітніми труднощами». Ці дисципліни є обов’язковими для студентів спеціальності «Психологія», а також для студентів спеціальності «Середня освіта (Біологія та здоров’я людини)».
Вивчення цих дисциплін спрямоване на формування у студентів необхідних компетенцій для роботи з дітьми з особливими освітніми потребами та освітніми труднощами. Під час занять студенти опановують теоретичні основи спеціальної психології, особливості організації інклюзивної освіти, а також методи й підходи до педагогічного супроводу учнів, які потребують особливої уваги та підтримки в навчальному процесі.
Практичні заняття проводяться з використанням сучасних методик та технологій, що дозволяє студентам отримувати необхідний досвід для подальшої професійної діяльності в галузі психології та освіти.




Участь студентів у волонтерській діяльності:
- Психологічний центр «КАТАРСИС»;
- Оздоровчий комплекс для дітей з ООП (ФОП В.Р. Вінярський);
- Реабілітаційний центр “Апельсин”
- ГО «Право чути».
Проведення курсів підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладів середньої, професійно-технічної та фахової передвищої освіти:
- Арт-технології в роботі з дітьми з особливими освітніми потребами.
- Діти з особливими освітніми потребами в закладі освіти: характеристика нозологій, психолого-педагогічні підходи
Корисні посилання
Каталог курсів підвищення кваліфікації з напрямку:
Інклюзія
https://ippo.com.ua/category/inkluzia/
https://apps.prometheus.org.ua/learning/course/course-v1:Prometheus+EFA101+2022_T1/home
https://vseosvita.ua/webinar?s=%D1%96%D0%BD%D0%BA%D0%BB%D1%8E%D0%B7%D1%96%D1%8F
Діти з ООП
https://vseosvita.ua/webinar?s=%D0%9E%D0%9E%D0%9F
Місце знаходження:
Лабораторія Інклюзивної педагогіки – м. Хмельницький, вул. Кам’янецька 112/2
Опитувальник: Ставлення студентів до створення безбар’єрного простору в університеті
Результати опитувальника 2023-2024 н. р.
Результати опитувальника 2022-2023 н. р.