Відбулося чергове онлайн-засідання членів наукового гуртка для здобувачів ступеня доктора філософії (спеціальність 053 «Психологія) «Науково-психологічна майстерня професора Потапчука». Керівник гуртка професор Потапчук Є. М. провів цікаву бесіду на тему «Особливості роботи з науковими джерелами інформації», в якій акцентував увагу на основних принципах роботи з різними джерелами інформації для забезпечення високої якості дослідження.
Зокрема було зазначено, що працюючи з різними джерелами інформації, необхідно вміти швидко визначати придатність джерела для використання. Для цього варто звертати увагу на застарілість даних, недостовірність, поверховість чи нерелевантність. Також здобувачі отримали корисну інформацію про правила цитування джерел відповідно до вітчизняних та міжнародних стандартів. Члени гуртка цікавилися особливостями роботи з інтернет-джерелами та критеріями відбору достовірних інтернет-джерел.
Далі було проведено диспут на тему «Як застосовуються методи критичного аналізу та порівняння при вивченні наукової літератури?», в якому прийняли активну участь аспіранти 4-го курсу Антоніна Мельничук та Ольга Серга. Учасники диспуту обговорили особливості процесу визначення правдивості, достовірності або ймовірності представленої дослідниками інформації. Було висловлено низку цікавих думок з приводу суб’єктивності деяких умовиводів та пошуку аргументів щодо їх спростування. Завершуючи диспут керівник гуртка навів приклади критичного аналізу деяких психологічних опитувальників:
– психологічного опитувальника «Сімейні ролі» (автори Д. Огден, Е. Зевін, адаптований О. Черніковим): «опитувальник відображає 28 ролей (14 ролей-обов’язків та 14 ролей-взаємодії), які, певною мірою, сприяють розширенню уявлень партнерів про перелік моделей поведінки при реалізації сімейних функцій. Проте назви деяких ролей, що відображені у змісті опитувальника, є нечіткими і мають суб’єктивний характер (наприклад, одинокий вовк, хлопчина на побігеньках, сімейний вулкан). На нашу думку, це може служити причиною різного розуміння шлюбними партнерами функціонального змісту вказаних сімейних ролей, а отже призводити до виникнення міжособистісних конфліктів. Крім того, в опитувальнику не відображено низку таких важливих ролей як вихователь, мотиватор, порадник, романтик, слухач тощо;
– психологічного опитувальника «Ролеві очікування та прагнення у шлюбі» (РОП) (автор А. Волкова): опитувальник дає мінімум інформації про конкретний перелік сімейних ролей, хоча покликаний виявляти взаємні очікування партнерів при реалізації конкретних функцій сім’ї: господарсько-побутової, виховної, сексуальної, психотерапевтичної та дозвілля. Не зважаючи на те, що опитувальник призначений для визначення рівня сумісності подружжя у шлюбі та виявлення розбіжностей у поглядах на сімейні цінності, ми не знаходимо типології сімейних ролей, за виключенням таких традиційних ролей як «дружина» та «чоловік». Отже ця розробка теж не сприяє розвитку уявлень подружжя про важливі сімейні ролі.
Далі учасники гуртка обговорили особливості підготовки наукових статей за результатами теоретичного аналізу предмету дослідження. Це питання викликали багато питань у аспірантів першого курсу Анни Павелко та Світлани Філонової. Аспіранти старших курсів поділилися своїм досвідом роботи над змістом наукових публікацій за темою досліджень.
Загалом члени наукового гуртка отримали багато корисної інформації, яка сприяє підвищенню здатності здобувачів ступеня доктора філософії розв’язувати професійні завдання та комплексні проблеми дослідницького характеру під час проведення наукового дослідження.