На кафедрі психології та педагогіки 20.05.2025 р. в рамках вивчення освітнього компонента «Організаційна психологія» відбулася гостьова лекція, присвячена темі «Організаційний коучинг та особливості тренінгової роботи організаційного психолога», що була проведена для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 053 Психологія. Лектором виступила кандидатка психологічних наук, доцентка, коуч міжнародного рівня (ACC ICF) та членкіня Міжнародної федерації коучингу – Ірина КЛОЧКО.

Під час лекції студенти мали змогу дізнатися про сутність коучингу, його відмінності від психології та психотерапії, а також про еволюцію цієї практики. Ірина КЛОЧКО наголосила, що хоча коучинг першого покоління (1980-1990-ті) був зосереджений переважно на досягненні цілей, з часом він інтегрував психологічні теорії, зокрема гуманістичну психологію, що дозволило приділяти більше уваги внутрішнім переконанням, цінностям та потенціалу клієнта (2-ге покоління). Коучинг третього покоління (з 2010-х) виходить за межі індивідуального успіху, звертаючись до сенсу життя та особистої ідентичності. Особливу увагу було приділено розвінчуванню поширених міфів про коучинг.

Лекторка підкреслила, що коучинг працює лише з тим, що може бути вирішено завдяки усвідомленню, і не застосовується для вирішення проблем, таких як залежності, депресія, психотравми, невротичні стани чи проблеми зі здоров’ям.

Були розглянуті ключові принципи коучингу. Студенти дізналися про інструменти, які використовує коуч: сильні запитання, активне слухання, віддзеркалення, робота з метафорами, тиша, зміна перспективи, планування та закріплення дій.
У ході лекції було розглянуто різні види коучингу:
- Лайф коучинг: Зосереджений на особистому житті, цінностях, прагненнях та внутрішньому балансі.
- Трансформаційний коучинг: Спрямований на зміну самоусвідомлення і світогляду клієнта, глибинних цінностей.
- Бізнес коучинг: Підтримка у досягненні професійних цілей, розвитку лідерських навичок та покращенні бізнес-результатів.
- Організаційний коучинг: Охоплює всю організацію як систему, працюючи з організаційною культурою, змінами та сприяючи підвищенню ефективності бізнесу.
На прикладі запиту клієнта, який мав труднощі з адаптацією у новому колективі, лекторка детально пояснила, чим відрізняється робота коуча від ментора/наставника, консультанта та психолога. Було продемонстровано, як коуч фокусується на сьогоденні та майбутньому, допомагаючи клієнту досягати конкретних цілей за допомогою спрямованих питань.
Завершилася лекція розглядом успішного кейсу AFCC, яка інтегрувала коучинг у свою корпоративну культуру, що призвело до значного зростання культури лідерства, зменшення плинності кадрів та покращення комунікації.
Кафедра психології висловлює щиру подяку Ірині КЛОЧКО за цінну та інформативну лекцію, яка, безсумнівно, розширила розуміння студентами ролі та можливостей коучингу в контексті організаційної психології.
Інформація кафедри психології та педагогіки